Mit tud egy futómű szervíz?

Mit tud egy futómű szervíz?

Amikor irány a futómű szervíz..

A futómű szervíz egy olyan költség, amit sokan szeretnénk elkerülni és olykor nagyon szuggeráljuk a műszerfalat, simogatjuk a kormánykereket, hogy ugye nem az, ügyes kis kocsi, ne legyél beteg. Viszont van az a pont, ahol már nincs megalkuvás és tényleg nem marad más hátra, mint műhelybe vinni a kocsit. Annál is inkább, mert a karosszéria meghibásodás nem tréfa dolog. Olyan tünetekkel jár, amik kifejezetten veszélyeztetik a vezetés a közlekedés minden résztvevője számára. Árulkodó jel lehet, ha például húz valamelyik irányba az autó vagy a kormánykerék nincs középállásban, amikor pedig egyenesen megy az autó. Az is rossz ómen, ha a gumiabroncsok egyenetlenül kopnak, vagy külső, vagy belső éle gyorsabban, erősebben, mint a másik. Ha járdaszegélynek ütköztünk illetve különösen nagy kátyún haladtunk át nagy sebességgel, előfordulhat, hogy a karosszéria egyik eleme megadja magát. Ha nemrégiben cseréltek benne valamit, akkor is érdemes lehet kormányzási nehézségek esetén futómű szervíz ellenőrzést betervezni. Mi is történi ilyenkor?

Futómű szervíz lépésről lépésre

A karosszéria nem egy elemet takar az autóban, inkább alkatrészek és beállítások összessége. Ez azt jelenti, hogy mind az ellenőrzés, mint a javítás a futómű szervíz összetett feladatát igényli. Manapság szerencsénk van, hiszen igen sok digitális eszköz áll rendelkezésre, amelyek lehetővé teszik a különböző alkatrészek finomhangolását. Ehhez első lépésként fontos a mérés előkészítése. Például álljon az autó vízszintes felületen, illetve a kormányzásra használt kerekek álljanak egyenesben. Ezt követi a csapterpesztés mérése. Egyes mérési eredmények – amennyiben kívül esnek a gyártó által megadott tartományon – vissza kell állítani az eredeti értékhez a lehető legközelebb. A csapterpesztési értékek helyes beállítása eredményezi, hogy a kormány visszatér eredeti helyére. A futómű szervíz követező ellenőrzési pontja az után-futás szöge, ennek köszönhetően stabil a kormányzás és tud a kocsi egyenes irányt tartani. Ezután mérik a kerékdőlés szögét, mely a tengelyek terhelését oszlatja el arányosan, utána a kerékösszetartást. Ha mindezekkel végeztek, a futómű szervíz végső lépéseként a kanyarodási szöget állítják, a már pontosabban beállított alkatrészeknek köszönhetően ez egy utolsó finomhangolása a csapterpesztésnek is.

Tévhitek a futómű szervíz kapcsán

Az egyik általános feltételezés, hogy a gonosz kapzsi műhely mindenáron újabb és újabb futómű szervíz kierőszakolásával gazdagszik. A szakember azonban nem azért javasol egymás után több karosszéria alkatrész cserét, mert vérszemet kapott volna, ennél sokkal prózaibb dologról van szó. A futómű ugyebár sok alkatrészből áll, ahol fontos ezek összehangolása. A kocsi legördül a gyártósorról, a szépen beállított alkatrészek elzötykölődnek békés egyetértésben pár évig, mire az egyik megadja magát. Akkor tapasztaljuk majd először, mi fán is terem a futómű szervíz. Beszerelnek egy friss, új, feszes alkatrészt az évek óta azonos mértékben szétzötykölődött régiek közé. A friss, feszes beállítás egyszerűen feszültséget kelt a közvetlenül hozzá kapcsolódó elemeknél. Akármilyen ügyesen próbálja is a műhely finomhangolni, beilleszteni a többi közé, innentől kezdve az újhoz kapcsolódó régi alkatrészek intenzívebben használódnak el. És kis hamar újra futómű szervíz lesz a dologból. Mondatnánk, hogy bizony, ilyen az élet, és ilyen a futómű, ehhez a műhely semmit sem kell hozzátegyen és nem is szokásuk.

A másik elterjedt tévhit, hogy a futómű szervíz egyenlő lenne a kerékbeállítással. Amint azt az egymást követő lépésekben láthattuk, ennél jóval többről van szó, és pusztán a kerekeket beállítani egyáltalán nem lesz elégséges. Ha megbízható műhelyt keresünk, ahol biztosan a legkorszerűbb eszközökkel alaposan vizsgálják be az autót, a cool-mobil.hu/futomu-javitas oldalán például érdemes időpontot kérni.

Az előző tévhithez kapcsolódik az a fogalomzavar is, ami a kerékdőlés és kerékösszetartás kapcsán terjeng. Konyhanyelven a kerékdőlés azt nézi, mennyire tér el a függőlegestől a gumiabroncs, a kerékösszetartás ellenben arra figyel, a kerekek mennyire állnak párhuzamosan a menetiránnyal.

Hogy a futómű szervíz ritka legyen

Bizonyos mértékig kikerülhetetlen a futómű szervíz, ám van pár dolog, amit vezetés közben, a mindennapi használatban is megtehetünk azért, hogy ne legyünk irreálisan gyakori vendégek a műhelyben. Általában minden olyan helyzet kerülendő, ahol hirtelen nagy erőhatás éri a karosszériát. Ezt okozhatja, hogy százhússzal hajtottunk mély kátyúba, nekirongyoltunk a fekvőrendőrnek, netalántán rárobbantunk a járdaszegélyre. Az utasnak sem nagy élvezet, ha íly módon rázzuk ki a veséjét, úgyhogy a legjobb a kátyúkat kikerülni, az egyéb objektumokon meg óvatosan áthaladni. Persze ehhez szükséges, hogy időben észleljük őket, de ez általában a felelős vezetés alapja. Az is megfigyelhető, hogy általában a járművek jobb oldalát kezdi ki hamarabb az idő. Ennek is prózai oka van, az utak széle általában gyorsabban károsodik, és a jobb oldali közlekedésnek hála az autók jobb oldala fut ezeken a rosszabb minőségű szakaszokon. Összességében tehát a futómű szervíz elkerülhetetlen az autó rendszeres használata mellett, ellenben odafigyeléssel mérsékelhetjük, hogy milyen gyakran leszünk a műhely vendégei.